ZDRAVÁ VÝŽIVA

Domů ____________________________

Bílkoviny
Tuky
Uhlovodany
Vláknina
Vitaminy, minerály
O zelenině
O ovoci
O čaji
O mléku a mléčných výrobcích
O škrobovitých potravinách
O luštěninách
O masu a rybách
O ostatních potravinách
Vegetariánství
Čemu se vyhnout?
Anorexie, bulimie
Potraviny jako lék
Recepty
Odkazy, použitá literatura
____________________________
Autor
Kontakt
Diskuzní fórum

TOPlist

Vitaminy, minerály

Pro udržení našeho zdraví je nezytných asi 15 vitaminů a 15 minerálů. Většinu (kromě vitaminu D a K) získáváme z potravy. Mnoho lidí při dietě volí málo pestrou stravu a tím se jim pak nedostává potřených minerálů a vitaminů.

Vitaminy, které se ukládají

Mezi vitaminy, které se v těle ukládají, patří vitamin A (žlutá, oranžová a tmavolistá zelenina a ovoce), D (ze slunce), E (klíčky, rostlinné oleje, ořechy) a B12 (kyanokobalamin). Mohou tak být využity později a chrání nás před jejich případným nedostatkem. Nadbytek vitaminů však může být i nebezpečný. Nezapomeňte, že pokud nekonzumujete maso, je potřeba zvýšit přísun vitaminu B12. Nejlépe doplňky výživy.

Vitaminy, které se neukládají

Minimálně se ukládá vitamin K (zelí, tmavolistá zelenina, obiloviny), C (černý rybíz, citrusy, kiwi, jahody, paprika, brokolice) a komplex vitaminů B (obiloviny, cereálie, kvasnice, klíčky).

B1 Thiamin
B2 Riboflavin

Minerály

Známo je 15 minerálů.
Následuje seznam potravin, které jsou obsaženy v minerálech.

Vápník: mléko, sýry, ryby s kostmi, listová zelenina (brokolice, řeřicha, špenát), tvrdá voda
Chlorid: sůl
Chrom: maso, celozrnné potraviny, luštěniny, mořské plody, ořechy
Měď: játra, obilné klíčky, kari, celozrnné produkty
Fluor: čaj, mořské plody a mořské řasy
Jód: mořské plody (mušle) a mořské řasy
Železo: játra, jelita, ledviny, zvěřina (holuby, vysoká, tetřevi), sledi, mušle, tučné ryby, meruňky, hrušky, lušteniny, tofu
Hořčík: celzrnné v., obilné klíčky, ořechy, semena, mořští hlemýždi, ibišek, mangold, sojové boby, tofu, sušené meruňky
Mangan: čaj, celozrnné pečivo, ořechy, listová zelenina
Molybden: pšenice, fazole, obilné klíčky, játra, celozrnné produkty
Fosfor: v bílkovinových potravinách a v některých limonádách
Draslík: ovoce (hlavně sušené), zelenina (syrová), brambory, instantní káva
Selen: para ořechy, celozrnné pečivo, slunečnicová semínka, mořské plody, řasy
Sodík: sůl, konzervační látky (zejména přidané k masným potravinám, lahůdkách, šunce, sýru, chlebu, prášku do pečiva, sušeným polévkám, nakládané zelenině), voda
Zinek: ústřice, netučné maso, dýňová semínka, mléko, tvrdé sýry, jogurt, slunečnicová semínka, fazole, celozrnný chléb