ZDRAVÁ VÝŽIVA

Domů ____________________________

Bílkoviny
Tuky
Uhlovodany
Vláknina
Vitaminy, minerály
O zelenině
O ovoci
O čaji
O mléku a mléčných výrobcích
O škrobovitých potravinách
O luštěninách
O masu a rybách
O ostatních potravinách
Vegetariánství
Čemu se vyhnout?
Anorexie, bulimie
Potraviny jako lék
Recepty
Odkazy, použitá literatura
____________________________
Autor
Kontakt
Diskuzní fórum

TOPlist

Uhlovodany

chléb Uhlovodany jsou nejdůležitějším zdrojem energie. Patří mezi ně cukry (glukóza, fruktóza, sacharóza), škroby (chléb, těstoviny, brambory, luštěniny), vláknina.

Škroby nám dodávají i mnoho bílkovin, vitamínů, minerálů a vlákniny. Měly by tvořit asi polovinu denní spotřeby potravin.

Nedostatek škrobů může zvyšovat možnost srdečního infarktu, mozkové mrtvice, cukrovky, střevních obtíží, nádorů. V současné době jsou škroby stále ve výzkumu a zkoumají se jejich ochranné účinky.

rýže Velkým plus pro škroby je to, že se velmi hodí při redukci váhy , obsahují totiž málo tuku a jsou sytější. Pro představu např. 1g tuku má 9 kalorií, ale 1g uhlovodanu má jen 3,75 kalorií. Hůře se také ukládají ve formě tuku. Vynechat bychom měli především přeslazené sušenky a koláče, křupky, brambůrky, sladké pečivo apod, více bychom měli jíst rýži, těstoviny, brambory, zrna, pečivo (lépe tmavé), možné jsou i lívance, celozrné sušenky či rýžové pudinky. Vláknina je též velmi důležitá pro naše zdraví. Přečtěte si o ní v kapitole Vláknina .

Cukry osahují stejné množství kalorií jako jiné uhlovodany, neobsahují však už žádné minerály, vitaminy, vlákninu apod. Měli bychom jíst méně než 60g cukru denně. Cukr tělo téměř nepotřebuje.Cukr obsažený v ovoci ci mléku nemusíme rát v úvahu.
Mnoho cukru způsobuje též tvorbu zubního kazu, který je nežádaný. Zejména děti pak mají blízko k vysoké spotřebě cukrů, rodiče by proto měli děti omezovat a dávat jim zdravější alternativu (např. sušené ovoce, celozrnné tyčinky...).