ZDRAVÁ VÝŽIVA

Domů ____________________________

Bílkoviny
Tuky
Uhlovodany
Vláknina
Vitaminy, minerály
O zelenině
O ovoci
O čaji
O mléku a mléčných výrobcích
O škrobovitých potravinách
O luštěninách
O masu a rybách
O ostatních potravinách
Vegetariánství
Čemu se vyhnout?
Anorexie, bulimie
Potraviny jako lék
Recepty
Odkazy, použitá literatura
____________________________
Autor
Kontakt
Diskuzní fórum

TOPlist

O luštěninách

Mezi luštěniny řadíme čočku, fazoli, hrách či sóju . Jsou nejbohatším rosltinným zdrojem bílkovin. Dále obsahují draslík, fosfor a sodík.

čočka

Čočka

Čočka obsahuje mnoho vitaminu B, hořčíku, vápníku a fosforu, dále má též určité množství železa, zinku, draslíku a selenu. Čocka výrazně snižuje obsah cholesterolu v krvi, má protirakovinové účinky a pomáhá při obezitě. Účiná je při zácpě.

Vařená rozmačkaná čočka se přikládá na otoky a krvácející rány.

Fazole

Fazole dokáží snižovat hladinu cholesterolu v krvi a krevní tlak, stabilizovat inzulin a krevni cukr, snižuje možnost výskytu hemoroidů a rakoviny střev.

Sója

Existuje několik druhů sóji. Všechny druhy však v sobě mají mnoho bílkovin (až 60%), které mohou dokonce částečně naradit živočišné proteiny. Proto se rozmáhá používání sojového masa, sojových sýrů, sojového mléka apod. Sója však obsahuje i alergeny a mnoho fytoestrogenů, což je nevhodné pro děti.

Hrách

Hrách je vhodný pro přípravu kaše, pomazánek, polévek, karbenátků. Neloupaný hrách můžete naklíčit.

Cizrna

Neloupanou cizrnu lze naklíčit. Oblíbená je cizrna opražená a obalená v cukru či soli. Cizrnu lze použít do pomazánek, polévek...